Jak odlehčit kolo pro bikepacking?
V článku se zaměřuji na způsoby, jak odlehčit kolo pro bikepackingu, což je důležité pro zlepšení výkonu, komfortu a efektivity během dlouhé jízdy. Odlehčení kola lze dosáhnout různými způsoby, jako je volba lehčího vybavení, úprava tělesné hmotnosti nebo zvolení správného rozložení váhy na kole.
SEZNAM KAPITOL V TOMTO ČLÁNKU:
1. Proč je odlehčení kola při bikepackingu klíčové?
2. Nejzákladnější odlehčení: Redukce tělesné hmotnosti
3. Minimalismus jako základ: Co opravdu potřebuješ?
4. Výběr lehkého a kompaktního vybavení
5. Efektivní balení: Jak rozložit váhu na kole?
6. Volba správného kola a komponentů
7. Jídlo a voda: Jak snížit zátěž bez kompromisů?
8. Oblečení: Kolik vrstev stačí?
9. Nářadí a náhradní díly: Co vzít a co ne?
10. Jak trénovat na lehčí jízdu?
11. Jaké jsou hlavní benefity odlehčení?
Proč je odlehčení kola při bikepackingu klíčové?
Jaký má vliv hmotnosti na výkon a komfort při dlouhé jízdě? Dá se říci, že v tom je určitý poměr. Čím lehčí tím méně komfortní. Na druhou stranu lehké kolo poskytuje určitý druh komfortu v tom, že se ti jede celkově lehčeji.
Jaký je rozdíly mezi rekreačním a závodním bikepackingem? V závodním bikepackingu je důležité citlivě rozlišit, jak hodně kolo a jeho vybavení odlehčit. K tomu slouží analýza trasy a prostředí z dostupných informací od organizátorů bikepackové akce, účastníků předchozích, informací na webu a sociálních sítích. Nejdůležitější je samozřejmě vlastní zkušenost.
Jak správné rozložení váhy ovlivňuje ovladatelnost kola? Brašny před řídítky a za sedlem výrazně více ovlivňují řiditelnost kola v technických pasážích a při jízdě ze sedla.

Nejzákladnější odlehčení: Redukce tělesné hmotnosti
Méně kilogramů na těle znamená nižší zátěž pro kolo i jezdce! Jestli si máš zapamatovat jednu jedinou informaci z tohoto článku, tak tu v tomto odstavci.
Výhody nižší tělesné hmotnosti pro vytrvalost a výkon. To je již mnohokrát potvrzená pravda. Přeměňovat tělesné tuky na energii během ultravytrvalostního závodu není efektivní strategie. Samozřejmě výjimky mohou tvořit jedinci s jinou tělesnou konstitucí, případně příprava na expedici v extrémních sněhových podmínkách na sněžných kolech.
Jak zdravě redukovat váhu bez ztráty svalové síly? To je velice komplexní téma, obzvláště v době, kdy se radikálním způsobem snižuje kvalita a výživové hodnoty potravinových surovin, které vyrábíme na úkor devastace naší planety. Nápovědou pro redukci váhy může pro tebe být: pestrá strava s radikálním omezením nezdravých solí, tuků omega 6, rafinovaných cukrů. Dále samozřejmě vynechání polotovarů, včetně většiny fast-foodů. To samo o sobě ti zredukuje jídelníček na jednotky procent potravin, které budeš jíst. Neobejdeš se bez studování složení potravin a samo vzdělávání v suplementaci.
Jakou zvolit stravovací strategii pro efektivní hubnutí před závodem? Hlídání množství a časových rozestupů stravy a zodpovědný pitný režim. Dieta či radikálnější přístup, jako je půst. Každopádně několik dnů před bikepackingem je vhodné tělo navyknout na střednědobé sacharidy (např. ovesné vločky)
Koncem zimy jsem se postavil na váhu a nevěřil jsem svým očím, zásluhou mnoha životních událostí jsem přibral 11kg oproti mé ideální jezdecké váze. Váha mi ukázala 82kg. Když sednu na kolo tak to znamená, že s sebou táhnu navíc po okraj naplněný kýbl s vodou. V mém případě mi vyhovuje držet půst, skládající se pouze z vody a v případě, když se mi motá hlava nebo jsem moc unavený, tak si dám lžičku medu. Nepoužívám při tomto druhu půstu žádné doplňky stravy. Takové půsty držím od osmi do dvaceti dnů jednou až čtyřikrát za rok. Není to vhodná metoda pro každého. Málo disciplinovaní jedinci mohou po půstu opět nabrat, když nebudou dodržovat správné základní stravovací návyky. Často jsem praktikoval půsty skládající se z příjmu tekutin skládajících se z Neerry (čistý sirup), vody, chilli a citrónů. Také občas praktikuji stravu skládající se pouze z bio ovesných vloček doplněnou o oleje za studena lisované, zeleninu, ořechy, sýry a ovoce + nějaké kombo doplňků stravy jako jsou vitamíny, minerály, omegy 3 a nějaké další doplňky.
Minimalismus jako základ: Co opravdu potřebuješ?
Přístup „méně je více“ platí pro zkušené bikepackery.
Jak si sestavit seznam vybavení? Nejlepší je zabalit si vše, co tě napadne a o čem se dozvíš. Poté vyrazit na pár dnů a poměrně rychle zjistíš, co ti schází a naopak, čeho by ses nejraději zbavil. Takto je potřeba si budovat vlastní komplexní seznam.
Já mám svůj seznam rozdělen v tabulce do několika kategorií: elektronika, spací systém, oblečení, kolo a díly, lékárna a hygiena, atd… a pro každou bikepackovou událost si specificky seznam upravuji. Výsledný seznam čítá mnoho položek rozepsaných do detailu, vč. experimentálních položek. To jsou věci, které vyvíjím, testuji nebo nějak zkouším. Je mezi nimi například trychtýř a hadička na odvod moči během jízdy.
Co lze nechat doma bez obav? Je to opět velice záludná otázka, někdo dokáže ujet 1000km v terénu pouze s tím co má na sobě a jiný jezdec to přežije pouze s 20 kilo váhy ve vybavení vč. stanu, vařiče, apod. Tuto odpověď nelze čerpat z jednoho zdroje informací neb bude zkreslená.
Velice zajímavou a riskantní alternativou je, že zcela vynecháš nějakou část věcí. Třeba si nepovezeš spací systém nebo budeš mít minimum jídla od startu a budeš počítat, že jej budeš často dokupovat. Vezmeš si minimum nářadí či oblečení…

Výběr lehkého a kompaktního vybavení
Ultralehké spacáky, stany a oblečení.
Já rád používám péřové produkty od značky Cumulus, mají dobrý poměr cena / kvalita / životnost. Navíc lze produkty customizovat dle vlastních požadavků na míru. Jako spodní vrstvu používám produkty z 100% Merino vlny. Nepromokavé oblečení v mém pojetí bikepackingu nemá dlouhou životnost, proto bundu mám typu packlite s membránou a kalhoty bez membrány – což je mnohem levnější varianta. Bikepackingové drezy a cyklistické kraťasy nosím naši značku Wolfman s mnoha technickými vychytávkami.
Skládací nebo multifunkční nářadí je rozhodně váhově těžší v porovnání s tím, které si vezmeš na pár hodinový trénink. Musíš mít s sebou mnohem více věcí.
Jaké materiály jsou ideální pro snížení hmotnosti? Jsou to moderní materiály, kde se snoubí poměr životnost a váha. Bohužel, často na úkor vysoké pořizovací ceny. O materiálech budu psát níže v tomto textu.

Efektivní balení: Jak rozložit váhu na kole?
Rozdělení hmotnosti mezi přední, střední, zadní části kola a na jezdcovo tělo je nejen o tom, co bude efektivní pro řízení kola, ale i o tom, co vše potřebujeme mít při jízdě při ruce! Nejtěžší váhu vždy balíme do rámové brašny. Typicky tam patří nářadí, pití v bidonech nebo ve tvarovaném camelbacku, baterie a powerbanky. Do podsedlové a řídítkové brašny se snažíme dávat lehké vybavení, jako je oblečení a spací systém. V kapsách a malých brašnách máme vše, co je potřeba během jízdy, protože za jízdy děláme mnoho dalších činností: jíme, pečujeme o hygienu, používáme elektronická zařízení a jejich napájení, částečně se oblékáme a svlékáme.
Jaké jsou výhody a nevýhody rámových, řídítkových a podsedlových brašen? Beznosičové brašny jsou velice lehké, ale oproti nosičovým se na kole mírně pohupují a to rozhazuje rovnováhu.
Jak zabránit nežádoucímu pohybu zavazadel při jízdě? Buďto můžeš používat nosičové brašny nebo použít přídavných distancí. Třeba ”vidliček” pod sedlo, které zabrání horizontálním pohybům podsedlových brašen. Nutno podotknout, že každý další prvek na kole zvyšuje váhu. Vhodné je umět brašny nabalit a případně distancovat dalšími strap páskami.

Volba správného kola a komponentů
Lehký rám, komponenty na kolo a jejich materiály je téma k zamyšlení. Karbonové materiály jsou na velice vyspělé úrovni. Kdo to myslí s ježděním na kole vážně, se rozhodně neobejde bez karbonových ráfků, což je klíčový prvek. Ohledně rámů a pevných vidlic, sedlovek, řídítek jsou též, kromě karbonu, zajímavé materiály. Třeba tenkostěnná ocel je materiál těžší než karbon, avšak mnohem lépe pohlcuje vibrace. V případě poškození je relativně jednoduchá oprava. Nehledě na to že jsou firmy, které vám vyrobí rám na míru. Třeba česká značka Repete.
Další součásti kola jsou opět ve správném vybalancování: cena, životnost, váha, kvalita.
Minimalistická nebo standardní pohonná soustava? Zde se nevyplácí šetřit váhu, určitě použij větší rozsah převodů pro horský bikepacking.

Jídlo a voda: Jak snížit zátěž bez kompromisů?
Lehké a energeticky bohaté potraviny nekoupíte na cestách, nejsou standardně dostupné v obchodech. Minimálně na start je dobré si vzít pár kvalitních potravin:
– sušené maso
– rychlé cukry (med, fruktóza,…)
– kvalitní ořechy
– sušené ovoce nesířené a nedoslazované
– suplementy – zdroje bohatých minerálů, vitamínů, esenciálních látek (je dobré je brát ve větším množství než při tréninku)
Hydratace na cestách je klíčová. Při dehydrataci dochází k poklesu výkonu zhruba o 20-40%.
Jak na hydrataci bez zbytečné hmotnosti? Určitě se nauč pít z přírodních zdrojů. Můžeš používat filtry na vodu nebo tablety, pokud si nejsi jistý kvalitou vody. Nezapomeň, že jezdit bez vody na úkor hmotnosti se nevyplácí.

Oblečení: Kolik vrstev stačí?
Minimalismus v oblékání. Co je tedy takový dobrý základ, který si musíš sám poupravit podle toho kam a na jak dlouho jedeš? Pod dres je vhodné tílko, které odvádí pot. Dres a cyklošortky musí být pohodlné, technické s hodně kapsami, životné a s plínou mezi nohama, která ti padne! Jako zateplovací vrstvu můžeš použít péřovou bundu (případně se obalit spacákem). Nepromokavé vrstvy by měly být minimálně o číslo větší. To proto, že na kole je jiný pohyb než při chůzi a potřebuješ delší rukávy i nohavice. Nehledě na to, že si občas pod bundu vezmeš pérovku. Další doplňky oblečení jako kukla, rukavice ponožky, převleky na ruce a nohy, apod si pořiď podle svých preferencí. Zde jsem psal článek o tom, jak se starat o nohy a jak pečovat o ruce při bikepackingové akci.
Rychleschnoucí a ultralehké materiály jsou nezbytné. Pokud šetříš váhu, vynech materiály jako jsou bavlna, fleece, obyčejná vlna, softshell, igelitové pláštěnky, apod.
Jak správně kombinovat oblečení na různé podmínky? Zde platí podobná pravidla jako u turistiky / běhu.
1. Vrstva co odvádí pot
2. Technické cyklistické oblečení s kapsami a dalšími vychytávkami
3. Zateplovací vrstvy
4. Nepromokavé vrstvy (ideálně s membránou)

Nářadí a náhradní díly: Co vzít a co ne?
Základní výbava pro opravy v terénu rozšíř o náhradní součástky jako jsou: rolničky do přehazovačky, všelijaké šroubky, spojka řetězu, 3 články řetězu zpola vytahaného, špice do výpletu, bezdušový ventilek, vnitřek ventilku, krejčovská jehla s režným provázkem, záplaty na duše, knoty a lepení, !!!duše 2x!!! ramínko přehazovačky, ocelovou hadicovou sponu.
Kdy má smysl brát náhradní díly a kdy je to zbytečné? V závislosti na délce, náročnosti a dostupnosti náhradních dílů v okolí trasy.
Jaký multitool ušetří nejvíce místa a váhy? Ten, který má vše potřebné (imbusy, torx, nýtovačku a jeho mechanismus nejsou těžké).
Já osobně vozím imbusy, torx, mini nýtovačku zvlášť. Výhoda je menší váha, nevýhoda je potenciální možnost ztracení.
Jak trénovat na lehčí jízdu?
Techniky pro efektivní šlapání a využití energie jsou stejné jako při klasickém tréninku. Stejně jako motor jedoucí na vyšší otáčky s menším zatížením dosáhne delší životnosti. I cyklisté trénují točení na vysoké frekvence.
Jak posílit tělo pro zvládnutí delších tras? Jednoduše řečeno to bohužel nelze standardním tréninkem, kdy si vyjedeme na krátkou vyjížďku. Neobejdeš se bez toho, že tréninky budeš prodlužovat. Tvůj trénink na kole se bude skládat z pestrého portfolia ježdění. Od krátkých intenzivních tréninků po střední až dlouhé trasy, které budeš zařazovat častěji. Pro tento druh sportu je důležité zařadit i jiné pohybové aktivity. Například běh, plavání, fitness / posilovnu. Samozřejmostí je cvičení a strečink se svojí váhou a s balančními a protahovacími pomůckami.
Simulace zatíženého kola při tréninku je poměrně opomíjená část přípravy. Obvykle bikepackeři nabalí kolo a 2 dny před závodem se na něm jedou projet. To je špatně, takže na co bych poukázal?
1. Tlumící prvky, ať elastomery v představci, odpružené vzduchové vidlice a tlumiče či třeba pružící sedlovky se budou chovat jinak s naloženým kolem. Je potřeba poupravit nastavení.
2. Ovladatelnost kola bude jiná, nejen při sjezdech ale i při šlapání ze sedla.
3. Nabalené kolo jako při bikepackové události je vhodný způsob tréninku.
Já trénuji s nenaloženým kolem, protože vím, jak se kolo bude chovat se zabalenými věcmi. Používám ale závaží na kotníky. To je jedna z mých tréninkových metod.

Jaké jsou hlavní benefity odlehčení?
Dlouhodobé přínosy pro zdraví a výkon.
Pohodlnější jízda, menší únava, rychlejší dosažení cíle. Předchozí věta platí pouze za předpokladu nalezení ideálního poměru mezi odlehčením a komfortem. Rychlost a efektivita – méně váhy znamená nižší energetickou náročnost.
Lepší ovladatelnost kola – lehčí kolo je snáze manévrovatelné v terénu.
Nižší únava – snížená zátěž znamená delší výdrž a kratší regeneraci.
Větší flexibilita – méně vybavení umožňuje rychlejší balení a jednodušší logistiku.
Teď už víš, jak odlehčit kolo pro bikepacking. Jaký trik na odlehčení kola se ti nejvíce osvědčil? Napiš do komentářů! Sleduj náš blog pro další tipy na bikepacking výbavu! Sleduj také naše sociální sítě facebook a instagram, kde tě budeme informovat o nových článcích.