Loukotě – recenze
KARBONOVÁ LOUKOŤOVÁ KOLA – RECENZE ŠTĚPÁN STRÁNSKÝ
Dostala se mi pod nohy karbonová loukoťová kola Windmill od mého hlavního sponzora www.gravelbike.cz. Z vlastní vůle jsem se rozhodl napsat krátkou a přehlednou recenzi, neboť se jedná o velice zvláštní cyklistický komponent. Je pro moji maličkost specifické, že testuji a pomáhám vyvíjet cyklistické komponenty z různých úhlů pohledu a především do limitních možností. Mnoho let se specializuji na cyklistickou disciplínu bikepacking, kde je potřeba brát v úvahu jednoduchost, životnost a funkčnost. Nejlepší recenze jsou ty nezávislé, v plusech a mínusech psané a s názornými fotografiemi. Kola jsem testoval jak na gravelu s předním odpružením Lauf – Grit, horském kole bez jakéhokoliv odpružení a celoodpruženém kole. Tak pojďme na to! Nejprve však trocha suchých technických parametrů, (které jsem si ověřil, převážil, atd…)
TECHNICKÉ SPACIFIKACE:
hlavní materiál: carbon T800
povrchová úprava: černá, matný lak, zlatý nápis WINDMILL a MERIT
náboje: DT 350 (zadní), Novatec (přední)
ořech: standardně dodáváno Sram (Shimano)
počet loukotí: 5 (na jednom kole)
váha: 1,49 kg (za celý pár vč. ořechu)
výška ráfku: 36,6mm
typ patky ráfku: notubes
vnitřní šířka ráfku: 22mm
vnější šířka ráfku: 27mm
velikost kol: na 29” 622 (700C)
osa přední: 100 / 15 (12)
osa zadní: 142 / 12 (10)
TVRDÁ A TUHÁ REALITA PŘI JÍZDĚ
Ano jedná se o velice speciální produkt. Kola mají perfektní torzní tuhost, v praxi to znamená bezpochyby rozdílné držení stopy v porovnání s karbonovými koly s klasickým výpletem renomovaných i méně známých výrobců. S tuhostí se pojí tvrdost. Kola jsou vskutku tvrdá a rozhodně je cítit jakákoli nerovnost o poznání více!
PŮSOBÍCÍ SÍLY:
Odvalování při jízdě po rovině ve velké rychlosti nebo při rozjezdu do kopce z nulové rychlosti mi přijde jako velký benefit. Je zde znát ultimátní přenos energie díky tomu, že kolo je de facto jeden monolit. Velká plocha ráfků i loukotí v celkovém součtu dávají větší plochu než standardní kola. To má za následek méně komfortní jízdu při bočním větru. Toto negativum se však neprojevuje extra razantně a pocítil jsem jej převážně při vyšších rychlostech při jízdě na gravelu.
ŽIVOTNOST
Vzhledem k tomu, že tato kola netestuji dlouho, nemohu se vyjádřit k životnosti kol, nicméně patky ráfků jsou dostatečně robustní. Stejně jako paprsky loukotí, které už schytaly nějakou tu větev či kámen. Zadnímu náboji od DT Swiss není co vytknout. Předek bych si představoval také od DTčka, ale počítám s tím, že až mi odejde ložisko v přední nábě Novatec, že ho nahradím za dražší nerezové. Jinak moc rozdílů v kvalitě náboje není, protože v tomto případě odpadá systém uchycení špic do náby. Navíc odpadá jakékoli centrování kola a s tím i životnost a defektovost výpletu. Tohle prostě není potřeba řešit!
HLUK
Loukotě řezající vzduch vydávají o kapku hlasitější zvuky. Dunivé zvuky jsou slyšet při jízdě v terénu přes nerovnosti, obzvláště když do kol cinkne kámen nebo větev. Zvuk se v kole rozléhá.
CO NA TO OBOUT
Od 28 mm do 2,35”. Méně než 28 jsem sice nezkoušel, ale vzhledem k vnější šíři ráfku 27 mm, (já oporoti výrobci naměřil 28,5mm) to ani smysl nemá. U užších plášťů je potřeba dát pozor na maximální tlak, který ráfky snesou a to je 5 barů. Maxis Ardent 2,35 byl zatím nejtlustší plášť, který jsem obul. Určitě lze obout i širší, ale vzhledem k váze / šířce pláště a menší šířce ráfku, by vznikl efekt nedržení tvaru pláště, což by mohlo mít negativní vliv na držení stopy, únik vzduchu z bezdušáků a v extrémním případě vysvlečení pláště. Nicméně segment enduro a ještě větších vyndavačů mozku z hlavy, tento typ kol pravděpodobně neosloví :), proto jsem zatím neměl potřebu hlubokého testování sjezdových plášťů. Za zmíňku stojí veliký benefit těsnosti ráfku – žádně špice, žádné přelepování, zkrátka perfektně těsní. Jediný únik jsem zaznamenal okolo ventilku, který jsem musel, trochu přes míru, dotáhnout. Poté bylo vše v pořádku.
CENA
Cenovka za pár kol činí 38 740 Kč s DPH ke dni zveřejnění této recenze. Jedná se o cenu srovnatelnou s vyšší třídou kol v případě špicových výpletů. Avšak ve srovnání s koly loukoťovými renomovaných značek se pohybujeme minimálně na poloviční ceně! Je na snadě vzít v úvahu, že tento komponent z celého bicyklu je nejdůležitějším parametrem (měl by být nejkvalitnější a v poměru k ostatním částem kola, by do něj mělo být investováno nejvíce peněz).
A KONEČNĚ SHRNUTÍ – PLUSY A MÍNUSY
Je dobré si tento můj souhrn předefinovat dle vlastních preferencí, protože to co je pro mě PLUS, může být pro jiného MÍNUS. Berte tedy toto hodnocení s rezervou.
PLUSY
torzní tuhost kol – perfektní vedení stopy!
aerodynamický tvar
odpadá centrování
odpadají defekty z hlediska utržení drátu
bezproblémový notubes – netřeba páska dovnitř
mohutnost patky ráfku
poměrně slušná váha
v ceně redukce na 10 / 12 průměr osy
v ceně ořech Sram / Shimano
certifikace norem EN ISO
hustej design při pohledu na kolo
MÍNUSY
hluk při kontaktu s překážkou (kámen, klacek,…)
přední náboj novatec
standardní záruka – 2 roky
tvrdost při přejezdu překážek
není varianta boost
není varianta na jiné uchycení brzd než 6 děr
není varianta 27,5 a 26 kol
není varianta barvy nápisu loga, či povrchové úpravy carbonu
není varianta galusek
není varianta jiných tlouštěk ráfků a velikostí kol
Kola se dají koupit u Jirky Nykla specialisty na Gravel kola v jeho cyklistickém e-shopu Gravelbike.cz
1 Komentář
Rad bych doplnil recenzii. Stepan mi kola pujcil na vyjizdce. Jel sem na horaku. Citil sem jednu strasnou vyhodu a jednu strasnou nevyhodu. Kola jsou mega tuhy a tvrdy, proste drzej a vubec se nekroutej, je to bytelny a lehky, zadna udrzba. Nicmene pri bocnim vetru to se mnou trochu hazelo, je to vetsi plocha do ktery se vitr opira. Nebejt ty ceny du do nich.