Vybavení na bikepacking
Vybavení na bikepacking zahrnuje obří spektrum věcí. Pokusíme se tuto škálu zjednodušeně popsat. V tomto článku bude hodně odkazů, protože jednotlivé prvky vybavení si zaslouží samostatný článek.
Já mám rozepsaný seznam věcí do šroubečku ve své tabulce a na každý závod si přetvářím dokument, přesně podle potřeb. Soupis obsahuje i věci, které musím zařídit. Případně věci,
o kterých se rozhodnu jestli si je vezmu až na poslední chvíli podle počasí, předstartovního meetingu, rad od jiných bikepackerů (typicky třeba nějaké oblečení, jídlo, pláště).

Co ovlivňuje obsah našeho vybavení na bikepacking?
co? | popis |
---|---|
Zkušenosti | Zásadním způsobem záleží na tom, jestli jsi nováček / pokročilý / profík v této ultravytrvalostní cyklistické disciplíně. |
Typ akce | Jedeš závodit nebo máš naplánovaný spíš výlet v módů pohoda jazz? |
Kam jedeš | Rozdíl ve vybavení bude pokud se vydáš do marocké pouště, českého lesa nebo třeba na alijašské planiny na sněžném kole. |
Pohodlí | Kde je tvá diskomfortní zóna a jak s ní chceš pracovat? |
Podpora | Pojedeš sám bikepackingový závod bez podpory nebo pojedeš několikadenní výlet s kamarádem a o vybavení se podělíte? Budete chtít jíst v restauracích a spát v hotelu nebo si budete vařit na ohni a spát v lese? |

Kolo na bikepacking a jeho součásti
Výběr kola závisí na typu terénu a délce výpravy. Nejčastěji se používají gravel, hardtail MTB nebo speciální bikepackingová kola s dostatečnými úchyty na brašny. Ve svém vlastním seznamu budeš mít napsáno jaké komponenty na kole změníš (třeba pevná vidlice, odpružený představec, hrazda nebo rohy na říditka, jiný převodník…)

Oblečení
Oblečení na bikepacking – bude odkaz na samostatný článek, který mám rozepsaný.
Dáváme si pozor na moc zateplovacích vrstev – když se moc zpotíme a oblečení nevětrá je to špatně
Dáváme si pozor na prochladnutí – především bedra, kolena, lokty, krk a periferní části těla
Většinu zateplovacího a nepromokavého oblečení volíme o číslo větší (pokud to není speciální oblečení na cyklistiku), neboť při pohybu na kole se nám vyhrnují rukávy a nohavice. Tělo je v jiné poloze v porovnání s chůzí a oblečení tedy potřebuje větší volnost. Vrstvíme stejným způsobem jako při jiných outdoorových aktivitách:
– základní vrstva odvádí pot – typicky tílko. Do cyklokalhot nenosíme spodní prádlo! Používáme materiály jako syntetická vlákna a merino vlnu.
– dres a kalhoty: je vhodné použít speciální expediční bikepackingové oblečení s mnoha kapsičkami a technickými vychytávkami, toto cyklistické oblečení se liší od typického cyklo-oblečení. Jeho vývoj a testování je náročný proces.
– zateplovací vrstvy z dutých vláken nebo peří
– nepromokavé vrstvy s membránou nebo bez membrány. U nepromokavých vrstev je opět důležité správné vrstvení. Například vodotěsné ponožky nám nepomohou, pokud budeme mít cyklistické kraťasy a voda nám zateče do ponožek horem po nohách. Stejně tak nám nepomůže nepromokavá bunda bez kapuce.

Elektronika
Elektronika na bikepacking – bude odkaz na samostatný článek, který mám rozepsaný.
Celý elektronický ekosystém vzájemně spolupracuje, je tedy nezbytné mu věnovat dostatek času a testování. Nesmíme opomenout i používání software jednotlivých zařízení. Třeba jako ovládání GPS navigace. Elektronický ekosystém může / nemusí obsahovat:
co? | popis |
---|---|
Mobilní telefon | nezbytná součást nejen pro navigaci, ale i bezpečnost |
Svítilny | čelovky, světla na kolo, blikačky, záložní bludičky. O vhodném světle pro cyklisty jsem již podrobně psal v mé metodice. |
Navigace | GPS navigace můžeme použít jakoukoli mapovou (barevnou) navigaci, tedy od cyklistických a outdoorových navigací až třeba po hodinky. Navigace se liší funkcemi. Je nepřeberné množství značek: Garmin, IGPsport, Wahoo, Sunto, Mio cyclo, Briton,… Je nezbytné je dobře ovládat a vědět jakou mají výdrž. Případně jesli je lze nabíjet za provozu z powerbanky. Dnešní zařízení nabízejí funkci „solar“ tedy možnost dobíjení zařízení pod slunečními paprsky během používání. |
Elektronika na kole | V dnešní době na velkých bikepackingových závodech je spíše raritou, když někdo nemá elektronické řazení. Případně elektronické sedlovky a zamykání vidlice a tlumiče. |
Muzika | Možná budeš chtít zkrátit dlouhou chvíli poslechem muziky. Má smysl si brát bluetooth sluchátka napojená na telefon nebo samostatný mp3. |
Diktafon | Chceš si zaznamenávat myšlenky? A telefon je pro tyto účely moc nemotorný? |
Kamera | Akční kamera pro záznam z řídítek či helmy je vhodný především pro ty, co chtějí své zážitky sdílet do vnějšího světa více, než do svého vlastního vnitřního světa. |
Nabíječky | Pravděpodobně budeš potřebovat některá zařízení nabíjet. Buďto z AC 230 Voltů nebo ze své powerbanky z DC napětí – třeba jako baterie do elektronického řazení, MP3 přehrávač, zadní blikačku… |
Kabeláž | Naprosto nezbytná součást je vhodná kabeláž taková, která je dimenzovaná pro elektronická zařízení, které potřebujeme propojit či nabíjet. Je vhodné mít na koncovky kabelů i všemožné redukce, to kdyby se nám nějaký kabel zničil nebo navlhnul. |
Baterie | Vhodné baterie do zařízení. Nejčastěji používáme typ bateriíí Li-lon pro dlouhou životnost a opakovatelnost použití. Pro jednorázové použití jsou vhodné Lithiové baterie jejich životnost je nesrovnatelná s Alkalickými. Je mnoho typů baterií, nejčastěji se v cyklistice setkáš s bateriemi: 18650, 16340, 21700, AA, AAA, CR2032 |
Powerbanka | Pokud náš elektoronický ekosystém používá vestavěné baterie v elektronických zařízeních, pravděpodobně vezmeme powerbanku. |
Dynamo, solár | Zvláštní kategorií může být dobíjení elektronickcýh zařízení a svícení za jízdy pomocí elektormagnetického dynama. Mezi top značky patří SON. Případně dobíjení pomocí solárního panelu. |

Spací systém
Spací systém na bikepacking – bude odkaz na samostatný článek, který mám rozepsaný.
Do spacího systému řadíme vybavení, které používáme ke spánku, odpočinku. Avšak toto vybavení se může krýt s jiným.
Například já často nevozím spacák. Namísto toho si beru péřovou bundu (případně péřové kalhoty). Nutno podotknout, že tento spací systém má mnoho nevýhod a jeho používání jsem dlouho trénoval, především na té mentální úrovni. Často totiž aplikuji mikrospánky o několika minutách (takzvaný Power naps), čímž nahrazuji hlavní noční spánek.
• Spacáky
– péřové: teplejší, skladnější, dražší, méně životné, nesmí navlhnout
– syntetické: hřejí i navlhlé a rychle schnou, levnější, těžší, méně teplé, větší, delší životnost
• Karimatky
– alumatky: základní podložka u které nelze očekávat dobrou tepelnou izolaci odspodu. Je to ale úspora místa a lze ji třeba použít i jako blatník pod sedlo.
– nafukovací karimatky: Nejlepší izolační vlastnosti, rozličné délky, tloušťky. Musí se dávat pozor kam ji pokládáme, aby se nepropíchla. Karimatku s defektem však lze opravit.
– pěnové karimatky: Jsou lehčí a levnější než nafukovací karimatky, avšak mnohem objemnější! Můžeš je položit na jakýkoli povrch a nemusíš se moc bát o propíchnutí.
• Stany
– stan budeš pravděpodobně volit ultralight stan, který se pohybuje ve stovkách gramů až 2 kilo. Ty nejlehčí stany „Trap“ jsou vlastně jen přístřešek bez podlážky. Tyto stany nejsou vhodné při nízkých teplotách, velkém dešti, riziku komárů, hadů, štírů, apod…
• Bivi neboli Žďárák
– bivi s membránou: těžší, životnější a lze se v něm plnohodnotně vyspat
– bivi bez membrány: nouzová varianta, za pár desítek minut se v něm začneš zapařovat a po pár hodinách se může stát, že vylezeš totálně zmrzlý a komplentně promočený od vlastních tělesných par, které nemají jak z něj unikat! (Mluvím z vlastních zkušeností :-)) Je však mnohem levnější a lehčí.
• Hybridní systémy
– mezi ně můžeme zařadit quilty, hamaky, víceúčelová ponča, spacáko-kombinézy, apod…

Zavazadla na bikepacking
Oproti tradiční cykloturistice využívá bikepacking lehké a kompaktní brašny, které se připevní přímo na rám kola, což zajišťuje lepší stabilitu a ovladatelnost v terénu. Mezi základní typy patří:
- Rámová brašna: Umístěná uvnitř rámového trojúhelníku, ideální pro těžší předměty, jako jsou nářadí nebo jídlo.
- Podsedlová brašna: Připevněná pod sedlem, vhodná pro objemnější, ale lehčí vybavení, jako je oblečení nebo spacák.
- Řídítková brašna: Upevněná na řídítkách, často využívaná pro přepravu stanu, karimatky nebo spacáku.
- Brašny na vidlici: Menší brašny připevněné k vidlici, ideální pro uložení vařiče, jídla nebo dalších drobností.
- Další typy brašen: Mají nejrůznější názvy, které se z marketingových názvů přejímají do obecných výrazů.
Při výběru brašen je důležité zohlednit jejich voděodolnost, objem a způsob upevnění, aby nedocházelo k nežádoucímu pohybu během jízdy. Ale i váhu, životnost, možnost pozáruční opravy, cenu.
Pukud brašny připevňujeme páskami na rám kola, je vhodné rám kola podlepit lepenkou, aby nedošlo k prodření rámu! Obzvláště to platí u karbonových rámů a typicky třeba pro karbonové ližiny na sedle!

Technika – nářadí a náhradní díly
Nářadí a náhradní díly na bikepacking – bude odkaz na samostatný článek, který mám rozepsaný.
Tato kategorie zahrnuje vše, co potřebujeme k opravě kola + náhradní díly. Z toho plyne, že každý bikepacker bude mít svůj jedinečný seznam, protože každý má jiné kolo a jízdní vlastnosti.
imbusy celá sada | nýtovačka řetězu |
šroubky / všehochuť / niple / čl. řetěz / zámek tretra / matičky / podložky / gumičky | mazání vidlice |
ventilek redukce auto | mazání řetěz |
lepení | hadřík |
knoty a vpichovátko | pumpička vysokotlaká |
šití na plášť + krejčovská | ramínko přehazovačka |
parktool záplata | nuž – řezák |
2x duše | drát výplety |
náhradní ventilek | Teva gafa |
zámek tretra + šroubky | Stahovací elektro pásky |
povolovák ventilku! | 2x brzd. destičky + pérka |
1x rolnička do hazky | centrklíč |
Nářadí na kolo mi zabírá poměrně dost váhy. Rozhodně v poměru k nářadí, co vozím při obyčejném tréninku. Na to, jak minimalisticky sbalený jezdím, tak nářadí a náhradní díly mám celkem komplexní. Byla by totiž škoda, v cizí zemi při bikepackovém závodě, skončit třeba jenom proto, že nemám centrklíč nebo náhradní nipl. O to se ostatně můžeš přesvědčit v mém článku, kde jsem vybojoval první místo v Alps Divide.
Lékárna
Jak mít vše potřebné a v malém balení? Určitě vetšinu věci přebal, odsyp, přepusť do menšího balení. Základní věci v cyklistické lékárničce jsou dané. Avšak ty sám doplň o produkty, o kteréých víš, že budeš potřebovat. Natočil jsem video o tom co by mělo být obsahem cyklistické lékárničky.

Hygiena
Hygienické doplňky mám od lékárničky oddělené. Je to vhodné i z metodického hlediska pro ženy neboť ty jsou křehké emoční bytosti ovlivňované periodicky měsícem. Obsah bude velice individuální. V základu bych připomněl:
• papírové kapesníky
• vlhčené neparfémované kapesníky (ideálně eco rozložitelné)
• mazání na rty
• mazání na intimní partie
• dětský pudr
• pro dámy hygienické potřeby, především se doporučuje menstruační kalíšek
• tampony píši jako zvlášť položku, jsou důležité i pro pány! Lze je rozdělat a mít sterilní gázu, do nosu při krvácení, jako houbu při chytání kapek vody, jako pomoc dámě v nesnázích,…
• filtry na vodu, tablety do vody nebo alternativně třeba Dračí krev (Sangre de drago)
• mycí prostředek na tělo – ideální jsou papírová mýdla

Doplňky stravy
Nepodceňovat, hrají zásadní roli v regeneraci, výkonu a celkovém rozpoložení a to i při tréninku a běžném životě.
Mikronutrienty: minerály, vitamíny, esenciální látky (omega 3)
Makronutrienty: sacharidy, tuky, bílkoviny
Adaptogeny a bylinné extrakty: čaj, kofein, ženšen, mumio, ashawanga, a řada dalších látek
Specifické doplňky: elektrolyty, antioxidanty, kloubní výživy

Jídlo
Správná výživa a hydratace jsou klíčové pro udržení energie během dlouhých jízd.
- Jídlo: Energeticky bohaté a lehké potraviny, jako je sušené ovoce, ořechy, energetické tyčinky nebo instantní jídla. Sušené maso, rychlé přírodní cukry např med. Potraviny bohaté na střednědobé cukry (s ovesnými vločkami) – typicky flapjacky. Velké dávky soli, ideálně ve formě, kterou umí tělo dobře zpracovat, což rozhodně není třeba pytlík brambůrků. Ideální je umepasta.
- Voda: Dostatečná zásoba vody v lahvích nebo hydratačních vacích. V oblastech s nejistým zdrojem vody je vhodné mít filtr nebo dezinfekční tablety. Do vody lze aplikovat rozpustné minerály či ionizační suplementy.

Ostatní věci
Zde je výčet věcí, které nelze zařadit do jiných kategorií. Může zde být:
Peníze + schované peníze |
Doklady + náhradní doklad |
Víza |
Platební karty |
Brýle |
Rolnička proti šelmám |
Pepřový sprej |
Zámek |
Pojištění |
Initietář trasy tištěný |
Mini baťůžek |
Strap pásky |

Vaření
Pokud se rozhodneme s sebou brát vaření, je opět nepřeberné množství systémů.
Vařiče:
– benzínový (některé umí i naftu)
– lihový (tekutý, tuhý)
– plynový (na rozličné druhy plynu)
Nádoby na vaření mohou být z rozličných materiálů či jejich povrchové úpravy: titan, hliník, nerez, teflon, silikon. Zajímavé kombinace jsou kompaktní vařič a ešusu. Jako příbor se používá skládacích sada.
Když jsem narazil na potřebu vařit, stalo se tak při mé cestě ze Španělska na kole na start AMR do Maroka, vzal jsem si malý lihový vařič. Přeci jen váha je pro mě prioritou. Tyto vařiče mají bezkonkurenčně nejnižší váhu. Ohřev potravin na nich však trvá o dost déle!
Rituály
Každý má své – ranní káva, dýmka míru, rappe, rozcvička, večerní zápisky do deníku nebo kontrola vybavení před spaním. Pomáhají udržet psychickou pohodu. K tomu je občas potřeba nějaké vybavení.
Zařídit
Vše, co je potřeba vyřešit před odjezdem – pojištění, kontrola kola, rezervace ubytování, pokud je třeba nebo notifikace blízkým o trase a plánu cesty.
Testování
Ověření vybavení před ostrým startem. Krátký výlet se vším sbaleným pomůže odhalit, co je přebytečné a co chybí. Ale testování je vhodné provádět i týdny před akcí. Třeba nastavení pedálů, hrazdy, brašen…
Rozhodnu na poslední chvíli
Věci, které nejsou nutné, ale mohou se hodit podle aktuálních podmínek – třeba návleky na boty, náhradní rukavice nebo extra powerbanka.

Závěr ohledně vybavení na bikepackingový přejezd
Jak vidíš seznam je velice obsáhlý. Kdyby jsi chtěl vzít s sebou vše, co ti dělá život komfortním, pravděpodobně se dostaneš na výbavu o váze více jak 40 kilo! Je tedy vhodné tento seznam osekat na nezbytné věci a najít kompromis mezi tvými potřebami / váhou / rozměry a v neposlední řadě samozřejmě tvými možnostmi, protože kvalitní vybavení na bikepacking může být dražší než pořizovací cena kvalitního kola.
Bikepackingové závody zásadně jezdím s minimem vybavení, na startu jsem vždy ten, kdo má nejméně věcí. Jsem si však vědom toho, jak obří handicap to může být. Byly situace, kdy se mi minimalismus nevyplatil. Mé vybavení je v rámci jednotek kilogramů a to v tomto vybavení mám započítanou váhu všeho, co jsem popisoval v tomto článku: jídlo, pití, které mi zabírá nejvíce váhy (třeba když použiju 4litrový rezervoár na vodu do rámové brašny).
Též započítávám váhu oblečení na sobě, brašen, atd… S celkovou váhou se obvykle na startu pohybuji okolo 90Kg (je v tom započítáno úplně vše: kolo, vybavení, jídlo, moje tělesná váha,… A jak jsem v metodice psal již několikrát, první co musíš odlehčit není vybavení, ale tvá tělesná váha!
CO NEMÁŠ TO NEPOTŘEBUJEŠ